Traieste sanatos - Dieta in boala arteriala periferica
Colesterolul este o substanta de consistenta vascoasa ce face parte din lipidele (grasimile) din sange. Exista doua feluri de colesterol: colesterolul “bun”- HDL colesterol, folosit de organism in repararea  celulelor si colesterolul “rau”- LDL colesterol, care se depune pe artere.


Etapele depunerii de grasime pe vasele de sange (artere)
Dieta in boala arteriala periferica

Colesterolul este o substanta de consistenta vascoasa ce face parte din lipidele (grasimile) din sange. Exista doua feluri de colesterol: colesterolul “bun”- HDL colesterol, folosit de organism in repararea  celulelor si colesterolul “rau”- LDL colesterol, care se depune pe artere.

Hipercolesterolemia inseamna cresterea nivelului de colesterol sanguin peste valoarea normala si poate fi ereditara, cand corpul sintetizeaza mai mult colesterol decat are nevoie sau secundara, aparuta in timpul vietii din cauza alimentatiei si a stilului de viata.

Cand colesterolul este crescut, acesta se depune in vasele de sange, mai exact in artere. In cele din urma aceste depuneri ingroasa peretii arterelor, iar curgerea sangelui este mult ingreunata. Tesuturile nu mai primesc cantitatea de sange de care au nevoie si sufera atacuri cerebrale, ischemie cronica periferica, infarcte cardiace.

Trigliceridele sunt un alt tip de grasimi din sange, ele provin din alimente (fie ca atare, fie prin transformarea caloriilor mancate in exces) si sunt stocate in celulele grasoase ca rezerva energetica.

O dieta corecta va va ajuta sa scadeti nivelurile dumneavoastra de colesterol “rau” si de trigliceride. Unele alimente sunt hipercolesterolemiante, crescand colesterolul “rau”, pe cand altele ajuta organismul sa il scada. In urmatoarele liste veti gasi alimentele ce trebuie evitate, dar si alimente ce va pot ajuta sa va mentineti valorile colesterolului in limite normale.

Alimente care cresc grasimile din sange si trebuie evitate
  • Semipreparatele si preparatele de carne “industriale”(din supermarket): mezeluri, salamuri, cremvusti, parizer, conserve de carne
  • Carnea de porc, slanina, sunca, soricul, untura
  • Alte tipuri de carne grasa (oaie, miel, gasca, rata), viscere (ficat, creier etc.)  pielea (de pe carnea de pui, curcan), icre
  • Produsele lactate nedegresate: unt, smantana, frisca, lapte gras, inghetata, crema de unt, crema de branza, cascaval, branza topita, telemea, feta, branzeturi fermentate
  • Galbenusul de ou
  • Uleiuri vegetale bogate in grasimi saturate (ulei de palmier, ulei de nuca de cocos), uleiuri vegetale partial hidrogenate de tip margarina
  • Nuca de cocos, alune si arahide prajite si sarate
  • Patiserie din comert, biscuiti, napolitane, prajituri (in special torturi cu crema cu unt si oua), cornuri cu ciocolata
  • Ciocolata, chipsuri, saratele, produse fast-food
  • Alcool: bere si bauturi spirtoase ca whisky, coniac, tuica.
Alimente care nu cresc grasimile din sange si au efect antiaterogen prin cresterea colesterolului "bun" si reducerea celui "rau"
  • Carne de peste cum ar fi ton, macrou, hering, sardine, pastrav, crap, somon, fructe de mare
  • Carne slaba de pui, vita, curcan
  • Lapte si iaurt/ iaurt de baut cu 1,5% grasime, sana, kefir
  • Branza dulce de vaca, urda (cu continut in grasime mai mic de 20%)
  • Albusul de ou
  • Uleiuri vegetale: de floarea soarelui, de masline, de arahide, de soia, de rapita
  • Alimente bogate in fibre ca ovazul, orzul, cerealele integrale
  • Nuci, alune de padure, migdale, alune, fistic, consumate in starea lor naturala (adica neprajite si nesarate).
Pentru ca alimentatia sa fie antiaterogena este necesar sa respectam cateva reguli generale. Discutati cu membrii familiei Dvs. aceste reguli, pentru a le obtine sprijinul si, de ce nu, pentru ca si ei sa inceapa acest stil de alimentatie sanatoasa. Incurajati-va nepotii sau copiii sa manance sanatos.

Reguli pentru un stil de viata sanatos
  • 3 mese/zi si 2 gustari (preferabil fructe); prima masa la maxim 2 ore de la trezire, ultima masa inainte de ora 19-20.
  • Paine si cereale: 3-6 portii pe zi (100-150 g/zi), se prefera painea neagra sau de secara in loc de painea alba si cerealele integrale in loc de cerealele rafinate.
  • Leguminoasele uscate (fasole, mazare, naut, linte) sunt bogate in proteine, fibre si alti nutrienti esentiali si se recomanda a fi consumate de 2-3 ori pe saptamana.
  • Alimentele bogate in carbohidrati, cum ar fi cartofii (Atentie! NU sub forma de cartofi prajiti!), orezul, pastele sau mamaliga se vor consuma in cantitate de 200-300 g/zi (in total, cantarite fierte); nu se combina intre ele sau cu painea la aceeasi masa.
  • Fructe si legume de 4-5 ori pe zi (500-600 g/zi). Fructele sunt de preferat sa fie consumate in stare cruda, intregi (cu coaja si seminte) si mai putin sub forma de sucuri de fructe. Consumati zilnic legume si vegetale cum ar fi: rosii, castraveti, ardei, varza, conopida, brocoli, fasole verde, dovlecei, vinete, gulii, ridichi, salata, spanac, morcovi.
  • Consumati uleiuri vegetale variate, adaugate la sfarsitul prepararii alimentelor sau in salate.
  • Se recomanda 2-3 portii de peste pe saptamana.
  • Reduceti pana la eliminare consumul de dulciuri concentrate, bauturi carbogazoase, lapte integral, margarina, untura, carne grasa (se poate inlocui cu produse din soia), produse de patiserie din comert.
  • Eliminati sarea in exces prin renuntarea la preparatele si semipreparatele din comert (care au continut mare de sare, folosita pe post de conservant) si prin reducerea adaosului de sare in timpul prepararii alimentelor, deoarece legumele si carnea contin in mod natural destula sare; se pot folosi alte condimente, dar naturale (piper, ardei iute, etc).
  • Consumati bauturi alcoolice cu moderatie, preferabil vin rosu sec (aproximativ 150 ml, adica un pahar, seara).
  • Cantariti-va regulat si pastrati-va greutatea ideala, in conformitate cu varsta si sexul.
  • Consumati moderat cafea (1-2 cani/zi); eliminati ness-ul sau alte bauturi instant (ceaiuri instant, cafele la plic).
  • Eliminati cu desavarsire fumatul si insistati ca si cei din jurul Dvs sa va urmeze exemplul.
  • Beti minim 2,5 litri de apa pe zi; in perioadele cu temperaturi peste 35˚ Celsius sau, daca aveti febra, cresteti cantitatea de apa la 3 – 3,5 litri pe zi.
  • Faceti miscare cel putin 30 minute pe zi, sub forma de plimbare sau exercitiile de gimnastica vasculara! Acest lucru va creste nivelurile dumneavoastra de colesterol „bun”.

Un stil de viata sanatos si medicamentele care scad colesterolul va ajuta sa evitati riscul de a face infarct, accident vascular cerebral sau boala arteriala periferica si va permit sa va bucurati de o viata sanatoasa timp indelungat.

 
Clinica de Chirurgie Vasculara - Dieta in boala arteriala periferica | Sitemap |
Copyright 2017 - Toate drepturile rezervate
Apasati Esc pentru a inchide